Cupcakes - a lá Sofie

(20 st)
2 msk snabbkaffepulver
85 g smör
1 dl socker
1 msk rinnande honung
2 dl vatten
3 3/4 dl vetemjöl
2 msk kakao
1 tsk bikarbonat
3 msk mjölk
1 stort ägg, lätt uppvispat
  1. Värm ugnen till 180 grader.
  2. Lägg kaffepulver, smör, socker, honung och vatten i en kastrull och värm försiktigt under omrörning tills sockret har smält
  3. Koka snabbt upp och sänk sedan värmen och låt sjuda i 5 minuter
  4. Hällvätskan i en stor eldfast bunke och låt svalna
  5. När blandningen är kall siktas mjöl och kakao i
  6. Häll mjölk och bikarbonat i separat skål. Rör tills den löser upp sig
  7. Tillsätt sedan ägget och vispa ihop till en jämn smet
  8. Skeda upp smeten i pappersformarna
  9. Grädda i 15-20 minuter eller tills kakorna har höjt sig ordentligt och är fasta i konsistensen
  10. Lägg kakorna på ett metallgaller och låt kallna
Topping (24 st)
6 dl florsocker
6-8 tsk hett vatten
röd eller blå hushållsfärg
strössel
  1. Sikta florsockret i en skål och tillsätt det varma vattnet
  2. Rör tills smeten blir jämn och tjock nog att täcka baksidan av en träsked
  3. Tillsätt en droppe hushållsfärg i glasyren och rör om tills färgen är jämn
  4. Skeda upp glasyren upp glasyren ovanpå varje kaka
  5. Innan glasyren har torkat kan cupcakesen alternativt dekoreras med strössel
Obs! Här är det många som gör fel (bland annat mig själv...) med att ha för lite tålamod! Det räcker med 6-8 tsk hett vatten, helt säkert. Tålamod säger jag bara.
Tyvärr fick jag inga fina kort på mina söta cupcakes...därför bjuder jag på några inspirations bilder istället!

Kommentarer
Postat av: Anna

Mums mums jag blir för sugen på cupcakes!! inte bra^^

2012-01-25 @ 21:47:31
Postat av: jennnyy

uuuh snabbkaffepulver i blee ^^ men annars, yummiieee for ma tummyiee

2012-01-26 @ 17:04:16
URL: http://repeaterbeater.blogg.se/
Postat av: adfadfmanada

Blev dom glada? :D

2012-01-26 @ 18:25:22
Postat av: Sofie

Ja dom verkade tycka om dom! :) Haha men Jenny dom smakar ju inte ens kaffe ^^

2012-01-27 @ 07:51:16
URL: http://dailydreamer.blogg.se/
Postat av: resume help

These little cakes look so beautiful - I like their style very much!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0